Karatens historia

Gichin Funakoshi anses vara den moderna karatens fader. Han valde ut olika delar främst från sin läromästare i Shuri-Te, Anko Itosu (som bl.a. skapade Heian-katorna), men också en del ifrån Naha-Te och förde över det till Japan där han systematiserade detta. Efter andravärldskriget bildades Japan Karate Association, JKA, av Funakoshis elever med Masatoshi Nakayama som huvudinstruktör. Därigenom systematiserades Shotokan karate ytterligare och spreds över hela världen.

Fagersta Karate Klubbs historia

FKK grundades år 1976 av Bengt Karlsson och Henrik Kirsilä och har sedan dess varit verksam på orten. Klubben började träna i en skola på orten men är sedan snart 30 år stationerad i Fagerstahallen som är ett centrum för idrottsutövande i Fagersta. Genom åren så har klubben fostrat flera skickliga karateutövare

Vi har stor spridning i ålder på medlemmarna vilket är roligt, det skapar en harmonisk stämning på träningarna.

Black Belt Club

Genom hård träning och slit så har flera av FKKs medlemmar lyckats kämpa sig till dan-grader (svart bälte).

Sandan

• Oscar Renfors

In Memoriam

Image