Kommande tävlingar

Information om kommande tävlingar finns att hitta i länkarna nedan.
JKA - Tävlingar
Svenska Karateförbundet - Tävlingar

Tävlingsgrenar

I karate tävlar man på olika nivåer upp till VM-nivå. Man tävlar i två moment, kata och kumite. De tävlande bedöms av en domarkommitté som samtliga har licenser för att döma.

I FKK har vi erövrat ett antal DM-, SM- och VM-medaljer genom åren, kanske du blir näste medaljör?

Kata

Image

I katadelen bedöms tekniker och känsla hos individen. För att få en bra kata krävs många års träning. Perfektion når ytterst få, men det är målet för karateutövaren. Man blir aldrig fullärd i karate, det finns alltid saker att förbättra och detta blir en stor utmaning för utövaren.

Kumite

Image

I kumitedelen får man endast markera slag och sparkar precis som på träningen hemma och man bestraffas enligt ett givet bestraffningssystem om man träffar för hårt. Om man träffat för hårt ett flertal gånger diskvalificeras man. Detta kan hända direkt om träffen är tillräckligt hård. Man kan tilldelas en Wazari (halv poäng) eller en ippon (full poäng), den av de tävlande som först får en ippon vinner matchen.